zondag 29 juni 2014 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Mas & Ans Graaf - WaarBenJij.nu zondag 29 juni 2014 - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Mas & Ans Graaf - WaarBenJij.nu

zondag 29 juni 2014

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg Mas & Ans

29 Juni 2014 | Indonesië, Denpasar

Om 6.00 uur opgestaan en om 6.45 weggereden richting het weeshuis in Negara waar we boodschappen gaan brengen. Elly geeft hulp aan dit weeshuis namens het Gijs van Wijnbergen fonds.
Onderweg zien we weer van alles. We rijden langs de kustlijn van de Bali-zee waar ook weer rijstvelden zijn. In deze streek worden o.a. karbauwen gebruikt voor het ploegen van de velden. We gaan koffie drinken bij het Medewi Beach hotel, waar gesurft wordt op de hoge golven. Dan rijden we naar de haven van Negara waar de boten liggen waar men mee op sardientjes vist. We komen onderweg 2 x een begrafenis/crematie ceremonie tegen. 1x zelfs met 2 doden tegelijk, dit heeft zelfs Elly nog nooit gezien. Het is een drukte van belang, al het verkeer moet wachten tot de stoet voorbij is.
Om 11.30 uur komen we aan bij het weeshuis waar Henny ons een rondleiding geeft en Elly wat administratieve dingen afhandelt met de direkteur. De boodschappen worden uitgeladen en we aanvaarden de terugtocht. We lunchen bij het restaurant waar we ook koffie dronken.
Daarna slingeren wij omhoog en omlaag door de bergen. Hier worden kruidnagels, koffiebonen en cacoabonen verbouwd. Die lliggen allemaal in de zon te drogen.
We kopen nog 2 zakjes vers gedroogde kruidnagels.
De ladders voor het plukken van de kruidnagels worden allemaal zelf gemaakt langs de kant van de weg van een bamboestok van wel 17 a 18 meter. Mas mocht ook nog een tree erin slaan. Wij snappen niet hoe ze erop kunnen staan.
We komen ook nog langs een latex-plantage waar ze inkepingen in de bast van de boom maken en zo de latex opvangen in bakjes die ze eraan bevestigen.
Ook werken er veel arbeiders van Java op de rijstvelden, die "kamperen" in tentjes van dekzeil langs de weg.
Ook komen we nog langs de Bunut Bolong, een boom die aan beide kanten van de weg wortels in de grond heeft. Je rijdt dus onder een tunnel van wortels door, heel grappig!

Na een lange tocht van 275 km en veel in en uit de auto stappen gaan we in Cafe Bali eten als afsluiting.